ייעוץ ואבחון- פנייה לד"ר נויה

 

 

 

כתיבה וליקויי כתיבה 3

 

 

 

השלב השני
כיתות ג'-ו': השימוש בכתיבה, כאמצעי ביטוי


הכתיבה בכיתה ג'-ו' אמורה להראות הפנמת-ידע ולבטא הבנה ,באמצעות כתיבה. (הבנת עיקרי-הדברים, הבחנה בין עיקר לטפל רעיון מרכזי, כתיבת עיקרי הדברים ותמצית הרעיון בכתב, ביטוי ,ידע אישי בכתיבה).
זוהי, למעשה, היכולת להבין את הנדרש ליישם את הנלמד ולבטא זאת בכתב. זוהי כבר אינה העתקה, זהו תיכלול של מידע חדש עם מידע ישן, וביטויו בכתב: מסירת הידוע, באופן שיעיד על מחשבה בהירה וניסוח בכתב, ברור ומובן בקריאה. לשם כך נדרשת הבנה של מידע שמיעתי וכתוב דלייה של מידע מן הזכרון, תימצות הדברים בשפה המדוברת ומסירתם בכתב, בסגנון מתאים לכתיבה, לבד מן הכתיבה בכתב יד רהוט ומובן.
זוהי כתיבה אקדמית, כתיבה המבטאת רעיון. כאן, התיכלול מורכב ובינתחומי, והיכולת לקיים אותו מותנית בתפיסה, הבנה וביטוי אוטומאטיים, המורכבים מתיכלול בין תחומי השפה והשפה הכתובה, בו-בזמן.

מובן מאליו, כי ילדים שחוו קשיים בשלב הלימוד שבו נדרש תיכלול מורכב פחות, (כגון בשלב הבסיסי של לימוד הכתיבה, שבו נדרש תיכלול חזותי-מוטורי), יחוו קשיים דומים לקשיים של תחילת לימוד הכתיבה בלימוד כתיבת שפה זרה, ובכתיבת-חשבון (ומתימטיקה בכלל).
בשלבים מאוחרים יותר, עם התפתחות השימוש בשפה הכתובה צפויים קשיים בהבעה בכתב.

מקורם של הקשיים בכתיבה ובהבעה בכתב, הוא מיכלול ליקויים בתהליכי למידה וביצוע: ישנם קשיים הנובעים מליקויי-שפה ספציפיים (דיספאזיה, ליקויים בהבנה בפירוש, מידע לשוני, בדלייה) ליקויים ביכולת לבצע סינכרוניזאציה (תרגום מיידי-אוטומאטי לביצוע, תיכלול -אינטגראציה בין הסמל החזותי והשמיעתי), ישנם קשיים אשר מקורם ליקויי קריאה ספציפיים (דיסלקסיה) קשיים בקריאה מכנית, קשיים בפירוש סמלים כתובים, קשיים בהבנת הנקרא הנובעים מליקויי קריאה ספציפיים, ישנם קשיים הנובעים מליקויי כתיבה ספציפיים (דיסגראפיה) ליקויים גראפומוטוריים, קשיים הנובעים מליקויי קשב ספציפיים ומליקויים בהתארגנות ובהתארגנות בדף (פעילות-יתר, תת-פעילות, אימפולסיביות) אלה גורמים קשיים בכתיבה זורמת וגמישה, גורמים דילוגים, שיכחות, בעיות ארגון וכיו"ב).

אלה הם ליקויים ספציפיים של השפה הכתובה. הם מנמיכים את היכולת להתבטא בכתב ואינם מאפשרים הפגנת ידע ויכולת בהתבטאות באמצעות כתיבה. ישנם מקרים של כתיבה יוצרת טובה, ולעומתה קשיים בכתיבה הדורשת שיחזור מידע ותיכלול. כאלה הם הסופרים המעידים על עצמם כי הם סובלים מליקויי-למידה ובתוכם גם ליקויי-ם המשפיעים על הכתיבה.

 

 


 

 

בחיי יומיום
בחיי יומיום ייתכנו קשיים והשתמטויות מביצוע כל תפקיד הקשור בכתיבה, הסתמכות (שאינה מתאימה במקרים רבים) על הזכרון (בלית-ברירה, למרות היותו לעתים חלש ולא-תמיד זמין, ישנם מקרים שאינו מחפה על הכתיבה), קשיים בהיזכרות בהתארגנות, במשימות ובמטלות.

בכיתה ובעת הכנת שעורי-הבית
בכיתה ובעת הכנת שעורי-הבית: קשיים בהכנה, התמהמהות והתעכבות, עבודה של "הרגע האחרון", אי-מודעות לדרישות, בפועל. תלמיד שאינו עומד בדרישות, מרשים "כעצלן" , "מזלזל", מחברות חסרות, לא-מאורגנות, כתב-יד ילדותי (לעתים), פעמים רבות "מתחילים דף חדש" באמצעות מחברת חדשה לבקרים, ולא מצליחים להתמיד בארגון ושמירה על סדר ועדכון במחברות.
מאליו מובו, כי התכנים אינם זמינים במחברות, ואין דרך להתמודד עם מבחנים בכתב, כאשר החומר אינו מוכן ואינו זמין. זאת מלבד הקשיים בכתיבה-עצמה. התלמיד מבטיח לשנות, ואינו מצליח. מאכזב את עצמו, את הוריו ואת מוריו. הטענות תופחות ומתרבות, המוצא והפתרון הולכים ומתרחקים.

 

 


 

 

היערכות

I.   מומלץ לסייע לתלמיד בארגון ועדכון המחברת, לקיים קשר עם המורים, לבצע עבורו "עבודת מזכירות", למעשה באחריות מבוגר (מומלץ הורה).
לא מומלץ להטיל על התלמיד את עבודת המזכירות והעדכון. מורים שאינם מודעים לעומק הבעייה, יחזרו ויאמרו את הנדרש מבלי שיסייעו בכתיבת-הפרטים, בהתארגנות, בתזכורת על מיקום והפעלה, מתוך כוונה טובה ומתוך ציפייה שתלמיד יכול לקיים דרישות כתיבה בסיסית.

II.   עבודת המזכירות חייבת להיות יומיומית, ואינה מתאפשרת בדרך-כלל, אם היא מוטלת על מורה פרטי, חונך או חבר לכיתה.

III.   מעורבות אחד ההורים מומלצת ביותר, משום היותם זמינים בבית, יכולים לתמוך בתחומים שבהם התלמיד מתקשה, ומתוך למידה ומודעות לקשיים ולצורך האמיתי בתמיכה ולפעמים בהגנה מול גורמים אחרים, כגון מורים, מערכת בית-ספרית ואחרת (חוגים) ואף בני-גיל. חשוב ביותר לסייע בהתמודדות עם דרישות המערכת. תלמידים לקויי-למידה זקוקים לסיוע כזה, בוודאי בכיתות מרובות-תלמידים.

IV.  מעורבות-ההורים והתמיכה בגיל ביה"ס היסודי יובילו, ברוב המקרים, לפיתוח הבנה וכבוד הדדי בסיוע שיידרש בהמשך. דרישות מכבידות, עומס והצפה שיפגעו ביכלתם של תלמידים לקויי-למידה להתמודד עמם, יקשו על קיום סיוע שיידרש בהמשך.

V.   בחינות ועבודה עצמית. חשוב לפתח דרכי היבחנות מתאימות, מעקב ושמירה על מימוש זכויות תלמידים לקויי-למידה וייעוץ ומעקב מקצועי. מומלץ ביותר להתאים את המטלות, ולא להימנע מהן, אך חשוב לעשות זאת בגבולות יעילים ומכובדים. (למשל: להכין שעורי-בית, אך לקבל סיוע מעשי בכתיבה, להיבחן בעל-פה ולא לקבל תוספת עבודת -בית בכתב, או תוספת זמן לעבודות כתיבה בעת ההפסקה (או תוספת בלתי-יעילה של זמן בבחינות בכתב).

מכאן ואילך, יש להיערך בכל פרק, בכל מוסד-לימוד, בכל מקצוע לימוד, בהתאם למצב האישי. מדי-שנה חשוב להתעדכן, להתאים המלצות, לעורר מודעות של הנבדק-הנבחן ושל מוריו, לעדכן המלצות ולהעלות שאלות. האחריות לכל אלה מוטלת על ההורים הם אלה שיוכלו לדאוג לסיוע מתאים, להבטיח קיום תנאים מתאימים ולמימוש הזכויות. מורה פרטי, מאבחן, יועץ לא יוכלו לקיים את הקשר היומיומי הנדרש, ולא את הסיוע החיוני והעקבי בהתארגנות.

 

 



 

.כל הזכויות שמורות © ד"ר נויה ספקטור 03-5248624
 
פיתוח ועיצוב אתרים בטאגרופ