פורום חינוך מיוחד

פורום ליקויי למידה

 

 

 

ליקויי ראייה

 

 

מאמר: ליקויי קריאה ותיפקוד העיניים:

מאת: ד"ר נויה ספקטור, מאבחנת ומטפלת מומחית בלקויי-למידה

         דוקטור לפסיכולוגיה חינוכית, חינוך מיוחד

כל הזכויות שמורות לד"ר נויה ספקטור, מאבחנת ומטפלת מומחית בלקויי-למידה, דוקטור לפסיכולוגיה חינוכית – חינוך מיוחד. אין להעתיק, לעשות שימוש כלשהו ללא איזכור שם המחברת וכתובת האתר: www.noya.co.il 

 

בכנס IDA The International Dyslexia Association)) שנערך לאחרונה (שיקגו, נובמבר 2011) בהרצאתו של רופא העיניים המומחה לילדים William O. Young, הועלו והודגשו הנושאים הבאים:

 

1.      דיסלקסיה היא ליקוי בתהליך השפתי ואינה בעיית עיניים או הפרעת-ראייה; קביעה זו מקובלת ע"י מומחים משני התחומים: רפואת עיניים של ילדים ודיסלקסיה;

 

2.     רופאי-עיניים מומחים לילדים ומומחים לדיסלקסיה חולקים על אופטומטריסטים (בעלי התמחות "התפתחותית" או "התנהגותית") שממליצים על טיפולי-ראייה ומשקפי-קריאה חלשים מאוד, משום שאין בכך תועלת שנסמכת על עדות מחקרית;

 

3.      מורים ומרפאים שונים, שממליצים על עדשות-מגע או שקפים  ("שיטת אירלן-Irlen") אינם מתבססים על מחקרים אלא על מצבים שבהם מצבו של המטופל משתפר ללא קשר לטיפול שקיבל ("אפקט פלצבו", בעברית: "אֵינבּוֹ");

 

4.     תרגילים ואמצעי-עזר כגון "תראפיה של הראייה", עדשות משקפי-קריאה חלשות ועדשות "אירלן" או שקפי-אירלן אינם מזיקים (אלא לחשבון הבנק, לדבריו של ד"ר יאנג), אבל התרגול גוזל זמן ומשהה את הסיוע בתחום החינוכי-השפתי;

 

5.      אנשים דיסלקטים אינם מראים יותר הפרעות ראייה מאנשים אחרים, ללא דיסלקסיה;

 

6.      הפרעות ראייה מסוגים שונים יכולות לפגוע בנוחות הראייה, אך אינן משפיעות על הקידוד (decoding) ואינן פוגעות ביכולת לתרגם את הסמל הכתוב הדרוש לקריאת הסמלים הכתובים;

 

7.      אנשים שהראייה שלהם חלשה, ואף בעלי עוורון של עין אחת ובעלי ההפרעה "ניסטגמוס" (עין מרצדת) מסוגלים לקרוא, כמו אנשים שאינם מראים הפרעת ראייה כלל;

 

8.      דיסלקטים אינם שונים מבעלי קריאה תקינה בפעילויות שונות שקשורות בראייה, שאינן דורשות קריאה, כגון משחקי-ווידאו. ההשתהות והקריאה האיטית, המעוכבת, אינה סיבה לדיסלקסיה, אלא תוצאה של הדיסלקסיה;

 

המלצות לעיון:

                                  www.pediatrics.org/cgi/doi/10.1542/ped.2009-1445: Learning Disabilities, Dyslexia and Vision (2009)

                                 www.pediatrics.org/cgi/content/full/127/3/e818: The 2011 Technical Report                                                                                                   

Perspective on Language and Literacy (Vol. 37, No.1pp. 21-24, by Jack M.     Fletcher, (a child neuropsychologist and Debra Currie, a  child optometrist).


 

.כל הזכויות שמורות © ד"ר נויה ספקטור 03-5248624
 
פיתוח ועיצוב אתרים בטאגרופ