ייעוץ ואבחון- פנייה לד"ר נויה

 

 

 

כתיבה וליקויי כתיבה 5

 

 

 

השלב הרביעי
הכנה והיערכות לבחינות מתכונת ולבחינות הבגרות


חשוב ביותר לדאוג לאבחון מפורט ומעודכן, שיתייחס לכל תחומי התיפקוד (שפה ושפה כתובה), ולא לכתיבה בלבד. חשוב שההורים יהיו מודעים לצורך לסייע בהיערכות ובהכנה המעשית.

היערכות

תלמידים בעלי ליקויי כתיבה זקוקים לעדכון האבחון ולהערכות מתאימה לקראת בחינות הבגרות: יש לדאוג לאבחון במועד, על-פי הנחיות משרד-החינוך ונהלי בית-הספר, לליווי מתאים בהתארגנות ובלמידה במשך שנת-הלימודים ולקראת בחינות, ולהמלצות מתאימות לתנאי הבחינות.

1. משימה ראשונה
אבחון, לאיתור הליקויים הספציפיים, להסבר על השלכות הליקויים על התיפקוד האקדמי, להמלצות לגבי למידה ותנאי-בחינות.

2. משימה שנייה
מסירת האבחון לבית-הספר, מפגשי-הסבר ודיווח למורים, קבלת תאריכים לבחינות מיוחדות. חשוב שההורים ימסרו את האבחון וההמלצות, ויעוררו מודעות לצרכים המצויינים בו. לעתים נדרשת פגישה בין המאבחן וצוות בית-הספר, להבהרות והתאמת ההמלצות לתנאים המתאפשרים בבית-הספר.

3. משימה שלישית
סיוע בהתארגנות לקראת הבחינות: קביעת תאריכים ומועדים ללימודים ולעיסוקים אחרים, על-פי מועדי הבחינות ומחוייבויות אחרות.

4. משימה רביעית
תזכורות למורים: מומלץ להזכיר למורים במקצועות הלימוד השונים, לאשר ולתאם מידע על הבחינה המיוחדת, לברר דרישות מיוחדות לקראת הבחינה, ולאשר סופית את המועד והתנאים שנקבעו. חשוב להבהיר ולדאוג כי בחינות הישגים, בחינות מתכונת ובחינות הבגרות יתקיימו בתנאים המומלצים.

5. משימה חמישית
מעקב א': חשוב לקבל משוב מן המורה על כל בחינה, מומלץ לסכם עמו מראש על חוות-דעת בכתב, גם בבחינות שנערכו בעל-פה.

6. משימה שישית
מעקב ב': יש לעקוב ולוודא משלוח ההמלצות לוועדת-החריגים של משרד-החינוך, מומלץ לבקש עותק מן המכתב שנשלח ע"י בית-הספר, מומלץ לקבל את תשובת וועדת-החריגים בכתב, על-מנת למנוע הפתעות ושיבושים בבחינות-עצמן.

7. משימה שביעית
מעקב ג': חשוב ביותר לדאוג שההמלצות שאושרו ימומשו: מומלץ להביא את תשובת משרד החינוך לידיעת המאבחן, ולשתף אותו בקביעת המימוש המעשי של המלצותיו.

8. משימה שמינית ועיקרית
הכנת סיכומים, ראשי-פרקים והבהרות לקראת כל בחינה. יש לזכור, כי המתקשים בכתיבה אינם יעילים בעבודת הסיכום.

 

 


 

 

ניתן להניח, כי מי שאובחנו כבעלי ליקויי-כתיבה ("דיסגראפיה" או "ליקויים גראפומוטוריים"), סובלים גם מליקויים אחרים. הדיון וההמלצות שהועלו מתאימים לבעלי ליקויי-כתיבה, ולחלק מן הסובלים מליקויי-למידה אחרים. ההתמקדות בליקויי-כתיבה מדגישה את הצורך בהתייחסות כוללנית למצב ליקויי-למידה, ומאליו מובן, כי חיוני שההמלצות לטיפול ולהתמודדות עם הקשיים, יובאו אחרי בירור ואיתור קפדני של הליקויים (כולם) והשלכותיהם.

חשוב לציין, כי ליקויים אינם נעלמים, וכי איפיוניהם ותסמיניהם משתנים בשלבים שונים של ההתפתחות, הגדילה והלמידה. ככל שתהיה לתלמיד ולבוגר מודעות והכרות עם קשייו האמיתיים, ייטיב להתמודד עם דרישות ומול קשיים, ולפתח אישיות בעלת דמוי עצמי תקין, לדאוג למימוש זכויותיו בכל מערכת בוחנת, להמציא את האישורים המתאימים ולזכות בבחינות מותאמות.

 

 


תחילת המאמר
ריכוז מאמרים


 

.כל הזכויות שמורות © ד"ר נויה ספקטור 03-5248624
 
פיתוח ועיצוב אתרים בטאגרופ