שמי נויה, במקצועי אני מאבחנת ומטפלת מומחית בלקויי-למידה, מומחית לאבחנה מבדלת בחינוך המיוחד, עורכת ומנחה תכניות לימוד וטיפול לילדים ולבוגרים לקויי למידה ובעלי צרכים מיוחדים. באתר תוכלו לקבל מידע על ייעוץ, אבחון, הדרכה וטיפול בקליניקה שלי ועל ספרים שכתבתי למורים, להורים ולילדים. אני בעלת נסיון רב בעבודה כמאבחנת, מורה ומנהלת במסגרות לילדים ובוגרים לקויי-למידה ובעלי צרכים מיוחדים. עבדתי בבתי ספר מיוחדים (1966- 1989: בי"ס לחרשים, בי"ס לנפגעי שיתוק מוחין, בי"ס ללקויי-למידה, קבוצות לימוד של בוגרים בעלי פיגור שכלי, בי"ס בבית חולים פסיכיאטרי ומרכז גני אבחוני לילדים מעוכבי התפתחות), ואני מלווה תלמידים משולבים בגנים, בבתי-ספר יסודיים ובתיכונים רגילים.
למדתי באוניברסיטה העברית בירושלים לתואר ראשון ושני - חינוך מיוחד וייעוץ, לשון עברית ותעודה הוראה, ולתואר דוקטור למדתי באוניברסיטת מינסוטה-ארה"ב, חינוך מיוחד ופסיכולוגיה חינוכית. במחקרי בדקתי למידה ובעיקר שפה ולימודי שפה שנייה של לקויי-למידה. הרציתי ועבדתי באוניברסיטאות בארה"ב ובארץ, במכללות למורים ובכנסים מקצועיים. מלימודי בארה"ב שבתי בשנת 1980 ומאז אני ממשיכה לעבוד עם ילדים ובוגרים, מאבחנת ומטפלת וכותבת ספרי-הדרכה, מאמרים מקצועיים, ספרי-לימוד וספרי ילדים בנושאים הקשורים בלקויי-למידה. ספרי הראשון התפרסם ב-1979, ולאחרונה, פרסמתי ספר הכולל מאמרים ומילון מושגים ועצות. בעבודתי ראיתי שאבחונים פסיכולוגיים מזיקים ללקויי-למידה, משום שהם אינם מותאמים ליכלתם האמיתית ומביאים מסקנות מוטעות. למדתי שהפירושים הפסיכולוגיים שניתנים על התנהגות ילדים ובוגרים אינם מתאימים ללקויי-למידה. למדתי מהליווי והטיפול בלקויי-למידה שעמם עבדתי כי הטיפול הפסיכולוגי המקובל בדרך-כלל אינו עונה על הדרישות ואינו מקדם את המתקשים. כל-אלה קידמו אצלי את הרעיון והצורך להאבק למען זכויות הפרט של לקויי-למידה ולקדם גישה שונה והתייחסות אחרת. גישתי מתוארת בספרים המקצועיים ובספרי הלימוד שכתבתי. ספרי הראשון "שיקום לקויי-למידה" (הוצאת מסדה-מודן) מביא דרכי אבחון ועבודה וספרי האחרון "ללמוד מלקויי-למידה על פסיכולוגיה אחרת" (הוצאת קריאה בצבעים) מביא מאמרים והדרכה להורים ולבעלי מקצוע, עם פרושים, הנחיות והתייחסות לנושאי האבחון, האבחנה המבדלת, סיוע בלמידה ובחינות מותאמות. הדגש העיקרי הוא על הצרכים, על הקידום ועל הסיוע האישי לילד ולבוגר במערכת החינוך, בבית ובחברה. נקודת המוצא: ללמוד להבין, לסייע בהתפתחות ובגדילה, לקדם ולהקדים לימודים וקשיים ולסייע בהתמודדות האישית והחברתית. |