IQ מנת משכל וליקויי-למידה:
להלן עובדות והסברים על IQ ומשמעותו לגבי נבדקים לקויי-למידה, להורים נבוכים:
1. IQ הוא תוצאה של מבחנים פסיכולוגיים: מבחנים פסיכולוגיים בודקים את הרמה השכלית של הנבדק. כשמבצעים אבחון פסיכולוגי – התוצאה היא מנת המשכל: ראשי התיבות באנגלית: IQ = Intelligence Quotient;
2. מבחן פסיכולוגי מורכב ממערכת מבחנים, המיועדים להערכת התיפקוד בתחומים שונים;
3. IQ הוא ציון משוקלל: ממוצע של ציוני המבחנים (תת-מבחנים) של המבחן;
4. תיפקוד נמוך בתחום מסויים משפיע ומנמיך את הממוצע הכללי: את ה-IQ: ילד או בוגר איטי, יכול להיות מוכשר אבל להתנהל באיטיות – וזה משפיע, מנמיך את התיפקוד במבחן הפסיכולוגי;
5. הנורמות – המצב הנורמאלי, נקבע על-פי רוב האוכלוסיה, בחישוב סטטיסטי;
6. ציון IQ הוא מדד של רמת האינטליגנציה על-פי הגיל;
7. ציון IQ=100, הוא ציון ממוצע, בניגוד לציון 100 המקובל במבחני ידע והישגים;
8. תיפקוד תקין, ממוצע, של רוב האוכלוסיה, מוערך בדרך כלל בטווח: IQ שבין 86-100;
9. תיפקוד נמוך, מתחת לתחום הממוצע, הוא תיפקוד IQ שמתחת ל-85;
10. אינטליגנציה גבולית מוגדרת בטווח IQ=70-85;
11. התיפקוד השכלי מחולק לרמות:
· ממוצע: IQ=86-100: תיפקוד נורמאלי, תקין;
· מתחת לממוצע: IQ= 70-85; האינטליגנציה במקרים אלה מוגדרת "גבולית";
יש ארבע רמות פיגור:
· פיגור קל: IQ =50-69;
· פיגור בינוני: IQ =35-49;
· פיגור קשה: IQ =20-34;
· פיגור עמוק: IQ נמוך מ-20.
12. הערכה של ילדים ובוגרים בעלי נכויות שונות צריכה להיות במבחנים שנועדים ומכוונים לעקוף את הנכות, כדי שלא תשפיע על מנת המשכל: יש מבחנים מיוחדים למשותקים, יש מבחנים לעוורים, יש מבחנים לחרשים;
13. ליקויי-למידה הם סוג של נכות בלתי נראית לעין: יש פגיעה בתיפקודי-הלמידה, אבל אין פגיעה בחשיבה.
14. לקויי-למידה מוגדרים בעלי אינטליגנציה תקינה: במבחנים פסיכולוגיים מנת המשכל של לקויי-למידה צריכה להיות בטווח הנורמה: IQ=86-100;
15. מבחנים פסיכולוגיים ככלל, אינם יכולים להיות מותאמים ללקויי-למידה: תת-המבחנים של מערכת מבחנים פסיכולוגיים אינם מבודדים את ההשלכות של ליקויי-התיפקוד הספציפיים של נבדקים בעלי ליקויי-למידה;
16. מבחנים פסיכולוגיים יכולים להוות סיכון, נזק, ופגיעה בלקויי-למידה: התיפקוד במבחן אינו מעיד על היכולת האמיתית, השיקלול אינו מאפשר מהימנות והפירוש הפסיכולוגי עלול להטעות במקרים של לקויי-למידה: מנת המשכל המושגת באבחון פסיכולוגי שנערך ללקויי-למידה אינה משקפת את היכולת האמיתית;
17. דרכים נחסמות ללקויי-למידה שהאבחון הפסיכולוגי שלהם מראה מנת משכל נמוכה מ IQ=85: הנבדקים מוגדרים בעלי יכולת נמוכה ולא בעלי ליקויי-למידה, ולכן עפ"י מערכות שונות אינם זוכים בהתאמות המיועדות ללקויי-למידה;
18. ישנם בתי ספר מיוחדים המייעדים עצמם ללקויי-למידה שמקבלים תלמידים על-פי נתונים של מבחן ווכסלר (מבחן פסיכולוגי, המשמש בסיס לאבחון והערכה פסיכולוגית): בכך הם פוגעים בדיוק באוכלוסיית הנבדקים שלהם התכוונו לעזור;
19. מבחן פסיכולוגי (וגם מבחנים פסיכומטריים אחרים) אינו יכול להתבצע שוב, אלא אחרי כשנה (8 חדשים או יותר, עפ"י הגדרות מקובלות);
20. בכל מקרה בו נדרש אבחון פסיכולוגי כדי לאשש אבחנה או לקבל התאמות של לקויי-למידה, חשוב לדעת: רק אחרי אבחון לקויי-למידה שנעשה בידי מאבחן מומחה ללקויי-למידה אפשר לספק נתונים מהימנים על תיפקוד של מי שיש לו או מי שחושדים שיש לו ליקויי-למידה. (לא אבחון דידקטי, לא אבחון פסיכודידקטי, לא ריפוי בעיסוק או קלינאית תקשורת);
21. אחרי אבחון לקויי-למידה ניתן להעריך ולהסביר מה עלול לקרות לנבדק באבחון פסיכולוגי, ומהו הסיכון. למרות שמובן מכך, שלא מומלץ לבצע אבחון פסיכולוגי במקרים של נבדקים לקויי-למידה;
22. אם אבחון פסיכולוגי נדרש ע"י מערכת כלשהי, חשוב ביותר: להיזהר, להיערך, לחשוב בהגיון: לבצע פנייה פרטית חסוייה, לדאוג שהחומר יימסר אך ורק להורים או לנבדק הבוגר, לא לחתום על וויתור סודיות כשמדובר בתלמיד מערכת החינוך או אוניברסיטה;
23. אמנם, איש לא רוצה לפגוע בזכויות הילדים במערכת החינוך, אבל זכויות הפרט נפגעות, משתבשות, נרמסות כאשר מבצעים אבחון פסיכולוגי במקום שאינו דרוש, בתנאים שאינם מתאימים;
24. אבחונים פסיכולוגיים עלולים לחסום את הדרך, לנעול את הדלתות, לא לאפשר חינוך במסגרת מתאימה, לא לאפשר לימודים בבית ספר רגיל, לא לאפשר הפנייה והשמה שמתאימה לנבדק בעל ליקויי-למידה;
25. פסיכולוגים (חינוכיים או קלינים), שמבצעים אבחונים פסיכולוגיים והיו אמורים להכיר את נושא לקויי הלמידה לא בהכרח בקיאים דיים, ובדרך-כלל אינם משתמשים בכלי אבחון המתאימים להערכת התיפקוד האינטלקטואלי והרגשי של לקויי-למידה;
26. כתוצאה מהיעדר בקיאות בנושא וכתוצאה משימוש במבחנים שלא יועדו להעריך לקויי-למידה: קורה שתלמידים לקויי-למידה מוגדרים ע"י פסיכולוגים ובבחינות הפסיכומטריות כבעלי יכולת (אינטליגנציה) גבולית, נמוכה, ואף מתחת לממוצע בה-בעת שהם יכולים להיות בעלי אינטליגנציה תקינה ואף מחוננים: הפוטנציאל האמיתי של לקויי-למידה לא בא לידי ביטוי במבחנים פסיכולוגיים;
27. IQ הנקבע במבחנים פסיכולוגיים מושפע מגורמים שונים: ליקויי-למידה הוא גורם אחד. גם גורמים רגשיים, גורמים חברתיים, גורמים משפחתיים, וגורמים אובייקטיביים יכולים להשפיע על ציון IQ;
28. ללא אבחנה מבדלת ראוייה, שיכולה להיעשות ע"י מאבחן מומחה ללקויי-למידה, אין אפשרות לאמוד את רמת החשיבה, היכולת האינטלקטואלית, המצב הרגשי והחיזוי-הפרוגנוזה של נבדקים לקויי-למידה;
29. ההנחות השגויות הנפוצות לגבי נבדקים לקויי-למידה במבחנים פסיכולוגיים: התיפקוד נמוך משום שלנבדק יש אינטליגנציה נמוכה, התיפקוד משקף קשיים "רגשיים", התיפקוד משקף מוטיבאציה נמוכה, התיפקוד הנמוך נובע מקשיים משפחתיים;
30. בסיס הערכה מהימנה של היכולת השכלית, המצב הרגשי, המצב החברתי של נבדקים לקויי-למידה הוא אבחון לקויי-למידה: חשיבות ראשונית יש להערכת היכולת האמיתית, לאיתור הליקויים הספציפיים ולהשלכותיהם על התיפקוד במבחני אינטליגנציה, במבחנים פסיכוטכניים, במבחנים פסיכומטריים, במבחני-הישגים;
31. השימוש במבחן פסיכולוגי, "פסיכודידקטי" ובמבחן "דידקטי" אינם מוכרים בעולם בפני-עצמם, אינם מספקים מידע אבחנתי מהימן על לקויי-למידה;
32. אבחון פסיכודידקטי הוא קביעה שעלולה להיות פוגעת ועלולה לנעול דלתות לנבדקים לקויי-למידה. מערכת החינוך ולמרבית הצער: שרותים פסיכולוגיים עירוניים, שרותים פסיכולוגים במועצות המקומיות, מכונים פסיכולוגיים פרטיים, מאבחנים דידקטיים ומוסדות אחרים שמספקים שרותי-אבחון ואף מציינים שנועדו לספק שרותי אבחון ללקויי-למידה עפ"י הגדרתם, כמו מכללות מסויימות למורים - משתמשים באבחון "פסיכודידקטי" מבלי שהחלק ה"דידקטי" והמאבחן ה"דידקטי" יבצע את עבודת האבחנה המבדלת הדרושה;
33. בסיס האבחון הפסיכודידקטי הוא האבחון הפסיכולוגי. זוהי גישה מוטעית, פוגעת, מעוותת, כאשר מדובר בלקויי-למידה: איתור הליקויים, הסבר של השלכות הליקויים על התיפקוד (וגם על התיפקוד באבחון פסיכולוגי אפשרי), פרוגנוזה והיערכות מתאימה לנבדקים לקויי-למידה יכולים להתבצע אך ורק באמצעות אבחון לקויי-למידה שנעשה בידי מומחה שיודע לספק אבחנה מבדלת ובסיס נתונים מהימן.